Carl Trahan

Born in Montreal, Carl Trahan has since 2011 been developing multidisciplinary work that explores the period between the Industrial Revolution and World War II. He uses certain events, literary works and historical texts—as well as the work of contemporary authors who analyze them—as a starting point to focus notably on the spiritual crisis linked to the scientific and technological advances of modernity, as well as its repercussions on the culture and politics of Europe that led to the great world wars.

The artist has regularly exhibited in solo and group exhibitions since the mid-1990s. He has participated in group exhibitions in Havana, Berlin, Rome, Toronto, and Créteil (France) and has also carried out several artist residencies in Berlin, Paris, and Rome, among others, as well as in Espoo, Finland. In 2016, the Musée national des beaux-arts du Québec awarded him its biennial arts prize, and provided him the opportunity to present his first museum exhibition, in 2017.

 He lives and works in Montréal.


Recent exhibitions

Carl Trahan - Sur les cendres des astres
From October 21 to December 9, 2023

Carl Trahan - The Centre Cannot Hold
From March 12 to April 16, 2022

Car Trahan - La nuit est aussi un soleil From February 10 to March 13, 2021

Car Trahan - La nuit est aussi un soleil
From February 10 to March 13, 2021

Carl Trahan - Das Gleitende 2 From September 8 to October 13, 2018

Carl Trahan - Das Gleitende 2
From September 8 to October 13, 2018

 


+ CV

EDUCATION

1994 - MFA, Université du Québec à Montréal, Montréal (QC)

1988 - BFA, Université du Québec à Montréal, Montréal (QC)

RESIDENCIES

2012

  • Studio du Québec à Rome, Conseil des arts et des lettres du Québec

2007

  • Studio du Québec à Paris, Conseil des arts et des lettres du Québec

2006

  • Sagamie, centre de recherche et de diffusion en arts contemporains numériques, Alma (QC)

2005

  • Pilotprojekt Gropiusstadt, Kulturnetzwerk Neukölln, Berlin, Germany
  • Atelier de la Fondation finlandaise de résidences d’artistes, Espoo, Finland

2003

  • Le Lobe, Chicoutimi (QC)

2002

  • Vaste et Vague, Carleton-sur-mer (QC)

2001

  • L’Écart, Rouyn-Noranda (QC)

PRIZE AND DISTINCTIONS

2016

  • Prix en art actuel, Musée National des Beaux-Arts du Québec

1996 - 2014

  • Conseil des arts et des lettres du Québec

1999 - 2014

  • Conseil des arts du Canada

2005

  • Goethe-Institut Scholarship

COLLECTIONS

Musée d’art de Joliette

Musée d’art contemporain de Montréal

Musée national des beaux-arts du Québec

Collection Prêt d’œuvres d’art du Musée national des beaux-arts du Québec

Bibliothèque et archives Nationales du Québec

+ Solo Exhibitions

2021

  • La nuit est aussi un soleil, Galerie Nicolas Robert, Montréal (QC)

2019

  • Das Gleitende – 3, Musée d’art contemporain des Laurentides, St-Jérôme (QC)

2018

  • Das Gleitende – 2, Galerie Nicolas Robert, Montréal (QC)

2017

  • Because There Is Night, curated by Bernard Lamarche, Musée National des Beaux-Arts du Québec, Québec (QC)

2015

  • – …. . / -. . .-. …- — ..- … / .- –. . (The Nervous Age), Battat Contemporary, Montréal (QC)

2014

  • Notte elettrica, AXENÉO7, Gatineau (QC)

2013

  • labêteélémentaire, Dare-dare (écritures publiques), Montréal (QC)

2012

  • Tous les mots nécessaires, Galerie articule, Montréal (QC)

2008

  • Le langage et son double, Galerie l’Œil de Poisson, Québec (QC)
  • Deux mots sur le mot, Galerie Verticale, Laval (QC)

2004

  • Construction (Work Title), Eastern Edge, Saint-John’s (NL)

2003

  • 24/7, Le Lobe, Chicoutimi (QC)

2002

  • Travailleurs / Arbeiter et Job Site, Galerie Clark, Montréal (QC)
  • Pour la forme, Vaste et Vague, Carleton-sur-mer (QC)
  • Kak eta skazat?, Galerie Optica, Montréal (QC)

2001

  • Du geste, mur à mur, L’Écart, Rouyn-Noranda (QC)

1998

  • Objets abjects — et gestes grotesques, Centre des arts actuels Skol, Montréal (QC)

1997

  • S’Étranger, Galerie Clark, Montréal (QC)

1994

  • Les Confessions perverses, Centre des arts actuels Skol, Montréal (QC)

+ Selected Group Exhibitions

2021

  • Pasapkedjinawong, Mackenzie Art Gallery, Regina (SK) curators: John G.Hampton and Léuli Eshrāgui

2019

  • Montréal Habana: Encuentros de arte contemporáneo, Centro de Desarrollo de las Artes Visuales, La Habana, Cuba
  • Apparaître – Disparaître, Fondation Grantham, Saint-Edmond-de-Grantham (QC) curator: Bénédicte Ramade
  • Ciel, Galerie Nicolas Robert, Montréal (QC)
  • Trames narratives - Storylines, Centre d'exposition, L'imagier, Gatineau (QC)
  • DRUCK DRUCK DRUCK, Galerie am Könerpark, Berlin, Germany curators: Nina Prader and John Z. Komurki

2017

  • Indices, fragments, Galerie du Cégep de l’Outaouais, Gatineau (QC) curators: François Chalifour and Marianne Breton

2016

  • Jérôme, le saint, curated by Andrée Matte, Musée d’art contemporain des Laurentides, Saint-Jérôme, Québec, Canada

2015

  • EXPOTYPO, curated by Sébastien Dulude, Centre d’exposition Raymond-Lasnier, Trois-Rivières, Québec (QC)

2013

  • Coming to Terms, curated by John G Hampton, Jackman Humanities Institut in collaboration with Justina M. Barnicke Gallery, Toronto (ON)
  • Dire quasi la stessa cosa / Carl Trahan, Afterall, Øystein Wyller, curated by Elena Abbiatici & Valentina G. Levy, Label201, Rome, Italy

2012

  • From the Age of the Poets, Aanant & Zoo, Berlin, Germany
  • Die weiße Residenz – Künstlerische Fotografien der Gropiusstadt 2002 – 2012, Gemeinschaftshaus Gropiusstadt, Berlin, Germany

2009

  • L’œil de l’art vers l’Allemagne, Centre Madeleine Rebérioux, Créteil, France
  • PEUT MIEUX FAIRE – Cahiers d’exercices, curated by Emmanuel Galland, Atelier Punkt, Montreal (QC)

2008

  • Everybody knows this is nowhere, curated by Marc Wellmann & David Keating, Galerie Wendt + Friedmann, Berlin, Germany
  • The Unfair Fair, curated by Cecilia Canziani & Vincent Honoré (1 : 1 projects), Loto Arte, Rome, Italy

2007

  • Beyond Feminism, Parisian Laundry, Montréal (QC)

2003

  • Nebengeräusche, Kunsthaus Dresden, in collaboration with berliner duet PP (D-L Alvarez & Gwenaël Rattke, Dresden, Germany

1997

  • Buffet (All you can eat), curated by Andrew Harwood, A Space, Toronto (ON)

1996

  • Bill Crane, Kelly Mark, Carl Trahan, Mercer Union, Toronto (ON)

+ Art fairs

2020

  • Art Toronto, Toronto (ON)

2018

  • Art Toronto, Toronto (ON)
  • Papier, Montréal (QC)

+ Press and publications

2021

  • Paré, André-Louis, « Carl Trahan, Das Gleitende - 1,2,3 », Revue Espace, no. 127, Hiver 2021, p.107

2020

  • Mavrikakis, Nicolas (2020). « Nous sommes condamnés à peindre sur les ténèbres », Le Devoir (D Magazine), 28 novembre, p.21
  • Griffin, Roger, Lavorel, Marie, « Carl Trahan. Das Gleintende »- 1,2,3, CT éditions, Montréal, 136 p.

2017

  • Desloges, Josiane, « Vanités et néons conjugués au présent », Le Soleil, 5 avril
  • Lavorel, Marie, « Parce qu’il y a la nuit, MNBAQ », Esse art + opinions en ligne
  • DELGADO, Jérôme (2017). «Carl Trahan explore les liens tordus entre l’écriture et la politique au MNBAQ», Le Devoir, [Online], published April 6, https://bit.ly/2Xik2I1.

2016

  • SCHÜTZE, Bernard (2016). «L’ombre des mots», Spirale, [Online] fall, no. 258, https://bit.ly/2UIZiwo.
  • GUILBERT, Charles (2016). «Éthique de l’agencement», Ciel Variable , fall, no. 104.

2015

  • LAVOREL, Marie (2015). Notte elettrica, Montréal.

2014

  • Extraits du projet labêteélémentaire (présenté à Dare-dare en 2013) publié dans la revue Esse no 82, automne 2014, p. 64-71.

2013

  • Quatre dessins de la série 7 (les mots les plus terribles du national-socialisme) publiés dans la revue HB, numéro 2, septembre 2013, Montréal, p. 8-11

2012

  • MAVRIKAKIS, Nicolas (2012). «Ordre et discipline», Le Devoir, [En ligne], published December 19, https://bit.ly/2vcmJPe.

2009

  • DELGADO, Jérôme (2009). «Des mille usages du Cahier Canada», Le Devoir, [Online], published September 13, https://bit.ly/2UGpXtR.

2008

  • Carl Trahan et al., Catalogue traduit, Art Gallery of York University (Toronto), 2008, Dir. : Carla Zaccagnini.
  • TRAHAN, Carl (2008). « Concerning artist-run culture / à propos de centres d’artistes», Decentre..YYZBOOKS.

2006

  • Trois dessins de la série finnoise publiés dans la revue Esse, printemps-été 2006, p. 26-28

2005

  • Dir. : U. Jonas et B. Schumacher, Pilotprojekt Gropiusstadt — Jahrbuch 2005, 2006, Berlin, p. 16-17

2002

  • MAVRIKAKIS, Nicolas (2002). «L’uniforme discret de la masculinité», Voir, published November 7, p.62-63.
  • DELGADO, Jérôme (2002). «Travailleurs au chantier», La Presse, published November 3, p 7.
  • CREVIER, Lyne (2002). «Hommes au travail», ICI, published October 31, p. 33.
  • CREVIER, Lyne (2002). « Paroles, paroles…», ICI, published February 14, p. 39
  • DELGADO, Jérôme (2002). «Indéchiffrable et pourtant», La Presse, published January 19, p.D6

1998

  • NINACS, Anne-Marie (1998). «Esthétique de l’abjection, Skol : Livret de programmation 1997- 1998», Centre des arts actuels Skol, feuillet no 8.
  • CORMIER, Réjean Bernard (1998). «Existentialisme comestible et abject», ETC, fall, no. 43, p. 42-43.
  • LAMARCHE, Bernard (1998). «Affaires d’humeurs», Le Devoir, published April 4, p. D9.
  • AQUIN, Stéphane (1998). «Le Théâtre de la dégoulinure», Voir, published April 2nd, p. 50.

1996

  • MARTINET, Sandrine (1996). «Des expositions sous-verre», Esse, Arts+opinions, summer-fall, no. 29, p. 7-14.
  • VAN DER SPEK, Corneil (1996). «Out of body experience», XTRA!, published March 14 , no. 297 p. 26.
  • Yves Théoret, Itinéraires urbains, Skol : Livret de programmation 1995-1996, Centre des arts actuels Skol, Montréal, p. 24-26

1995

  • MOREAU, Yvan (1995). «Les Confessions perverses», ETC, spring, no. 29, p. 34-35.